Khamis, 10 Mac 2011

PERLU KAH ANDA BERMULA DARI BAWAH

Jika anda seorang yang berkencenderungan mungkin akan bertanya. Mengapa anda harus sibuk, hanya untuk mendapat pekerjaan...?. Jawapannya adalah, melakukan apa saja dengan baik, bukanlah kesibukan atau kekalutan. Sebuah rencana yang dihasilkan oleh seorang penulis untuk anaknya, membantunya mendapatkan pekerjaan yang diingini. Dia berjaya dalam temuduga serta mendapat pekerjaan dan menetapkan gaji yang diingininya. Lebih-lebih lagi serta penting kedudukkan itu tidak mengharuskan pemuda tersebut memulakan dari bawah. Dia bekerja sebagai eksekutif muda dengan gaji yang lumayan. Kenapa harus menyibukkan diri.... Antara punca dan salah satu sebabnya, prestasi terencana oleh anak muda ini dalam lamarannya untuk dapatkan kedudukkannya sebagai eksekutif muda. Dalam waktu tidak kurang dari sepuluh tahun yang seharusnya diperlukan olehnya untuk mencapai kedudukkan tersebut. Andainya dia memulainya dari bawah dan berusaha naik terus keatas.
Gagasan memulai dari bawah dan berusaha naik keatas mungkin didengar cukup baik, tetapi rasa keberatan. Terlalu ramai diantara mereka yang bermula dari bawah dan tidak boleh mengangkat diri mereka terlalu tinggi, agar dilihat oleh kesempatan, namun mereka tetap dibawah.
Anda harus ingat bahawa keadaan dibawah tidak terlalu cemerlang. Keadaan dibawah punyai kencenderungan untuk menghapuskan cita-cita. Kita menyebutnya "Masuk ke jalur jejak roda" yang membawa maksud kita menerima nasib kita kerana membentuk kebiasaan dari kegiatan seharian, kebiasaan yang akhirnya menjadi terlalu kuat, sehingga kita tidak mahu berusaha membuangnya. Ia merupakan alasan. Mengapa kita harus bermula dari bawah. Dengan berbuat begitu, orang membentuk kebiasaan melihat persekitaran dan memperhatikan bagaimana caranya orang lain boleh maju, melihat kesempatan dan mengambilnya tanpa ragu-ragu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sila beri Ulasan dengan ikhlas